Řeším nějaké specifické věci nesouvisející s účetnictvím a začínám mít pocit, že celá evidence Osob by si zasloužila revizi a vylepšení.
Nemám to úplně domyšlené, ale zkusím sepsat věci, které mne napadají.
Taky je tu dlouho myšlenka vlastního registru Osob (tj. náhrada ARESu). Je to hodně daleko a chtěl bych to začít uvádět do života.
Adresy na Osobách
Celé je to hodně zaprášené a pochází to z doby, kdy se faktury posílaly papírovou poštou…
Většina firem na to celkem kašle, protože tu adresu vlastně ani moc nepotřebuje - faktury se posílají e-mailem a adresa je tam jenom proto, že to je náležitost daňového dokladu. Na druhou stranu existují firmy, kde je potřeba precizní evidence adres - a to začíná být problém.
Asi první věc, která by se měla změnit, je roletka Druh adresy (Sídlo, Pobočka, …).
Změnil bych to na checkboxy, tj. každý řádek z roletky by bylo samostatné zaškrtávátko - v podstatě by se to chovalo podobně jako štítky.
Má to vliv mimo jiné na to, jaká adresa se dá to výstupní sestavy - teď je tam nějaký algoritmus, který to rozhoduje a ne úplně dobře to funguje.
Další věc je, že je potřeba u adres někdy evidovat další údaje - dobrým příkladem je IČP (Identifikační číslo provozovny), které je potřeba při nakládání s odpady. Dneska se to řeší tak, že adresa je nastavena na Provozovnu a IČP se píše do Upřesnění adresy.
Měl by na to vzniknou nějaký systém a tyto údaje ukládat v nových sloupcích. Dokonce bych se klonil k tomu, aby klikání na checkboxy ovlivňující Druh adresy zobrazovalo/skrývalo tyto nové údaje (zakliknu Provozovna a objeví se kolonka IČP).
Takových identifikátorů je víc a opravdu je potřeba to nějak řešit.
Taky si myslím, že adresa by měla mít platnost od - do.
Kontakty
Nevím, nakolik to někdo používá nebo nepoužívá. Mám tu situace, kdy bych u kontaktu potřeboval adresu, a někdy zase u adresy kontaktní jméno a e-mail nebo telefon…
Takže se nabízí myšlenka to sloučit. Nemám to úplně domyšlené, ale tak, jak je to teď, to nemá moc velký smysl.
Stát Osoby
Občas se stává, že u někoho není adresa, tj. neví se, ze kterého je státu. Dřív bylo nemyslitelné obchodovat s někým bez adresy - ale dneska se to děje. Má to návaznosti na věci jako jazyk tiskových sestav, případně věci kolem DPH.
Je na zváženou, jestli by ten stát neměl být někde na Osobě - podobně jako třeba jazyk. Dalo by se to nějak synchronizovat s adresou typu Sídlo (pokud by byla), ale taky by to šlo ovlivnit ručně. Možná by to mohlo být editovatelné jenom u Osob bez adresy.
Nastavení komunikace s Osobou
Začíná být problém, kam vlastně které doklady odesílat. Dnes se prostě vezmou všechny e-maily na Osobě a na ty se to pošle.
Asi by to chtělo nějaké nastavení (tabulku), kde se nastaví jaký druh dokladu / přehledu posílat na jaký e-mail. To by neměl být velký problém - ale je otázka, jestli je to ten jediný správný postup.
Napadá mne, že na adrese (která už po spojení s kontakty vlastně není tak úplně adresa) by šlo “zacvaknout”, které výstupní sestavy by se sem měly odesílat. Takže bych si mohl přidat kontakt Účtárna, napsat že to je email uctarna@example.com
, říct že to je Marie Nováková a zacvaknou “Posílat sem faktury vydané”. Technicky vzato bych takových kontaktů mohl mít víc a prostě by se to poslalo na všechny, kde by to bylo nastavené.
Nevím, jestli už to není překombinované, ale fakt je problém u firem, které odesílají i něco jiného než faktury.
Bankovní účty na Osobě
Dneska je to ve vlastnostech Osoby a v podstatě to tam k ničemu není. Delší dobu je tu myšlenka přesunout to do nové tabulky Bankovní spojení, plnit to při přidání nové Osoby z registru DPH a začít to používat (faktury přijaté, saldokonto…). Taky by šla začít zvažovat kontrola při obchodování s plátci DPH.
Přidání a editace Osoby
Pokud se tohle všechno udělá, tak se editační formulář docela zkomplikuje a přidat novou Osobu nebude úplně rychlé. Osobně si myslím, že by to nemělo až tak vadit, protože mít dobře nastavené informace o Osobě má prostě smysl. Ale lidi na to budou nadávat.
Nabízí se možnost udělat nějaký speciální editační formulář jen pro přidání, kde ty údaje budou jinak uspořádané. Zároveň by to mohlo řešit:
- Načítání firem z registru osob - to dohledávání nemusí být pouze na základě IČ, ale může tam být nějaký našeptávač podle jména.
- Dala by se do toho zabudovat kontrola duplicit, která dneska vůbec není a vede to potom ke zmatkům.
Další věc je, že by mohly existovat různé podobné mechanismy pro rychlé opravy kliknutím z dokladu nebo detailu prohlížeče (třeba adresa/kontakt by se vůbec nemusely řešit otravným otevřením Osoby, pak opravou adresy a následně zase potvrzením Osoby). Stejně tak by měla jít adresa přidat.
Navíc by šlo asi hodně věcí vypnout (nebo spíš zapnout) nějakým nastavením - takže by to šlo udržovat přijatelně jednoduché tam, kde stačí opravdu nějaká primitivní evidence.